De ce ne implicăm?
Politeia pornește de la o idee simplă: noi credem că fiecare om, fiecare copil, are un potențial extraordinar: să aibă o viață fericită și să contribuie la o societate mai bună. Credem că am avea, colectiv, mai mult de câștigat dacă fiecare ar avea posibilitatea să facă în viață ceea ce știe cel mai bine să facă și îl/o face fericit/ă. Cel mai important, credem că fiecare merită o șansă reală să-și îndeplinească potențialul în viață. O societate dreaptă, liberă și egală în tratamentul fiecărui membru nu poate exista fără o educație excelentă. Din acest motiv, luptăm pentru un context educațional în care fiecare copil este tratat egal, este ajutat să-și identifice și depășească dificultățile de înțelegere și are toată libertatea posibilă să se dezvolte. Ne dorim o societate cu oameni responsabili, capabili și corecți.
Ce probleme adresăm?
România este țara cu una dintre cele mai ridicate rate de abandon școlar din Uniunea Europeană, peste 18% dintre elevi renunțând să mai vină la școală în fiecare an.
Rezultate slabe la evaluările PISA
Conform celor mai recente teste PISA, aproape 40% dintre elevii de 15 ani au dificultăți majore de citire, scriere și socotire.
Rezultate slabe la Evaluarea Națională
Aproape 30% din elevii care au susținut examenul de Evaluare Națională în 2015 nu au reușit să obțină o medie peste 5
De ce sunt importante aceste probleme?
Problemele acestea afectează în mod direct mii de familii din România, iar acest fapt ar trebui să reprezinte un motiv suficient pentru intervenție. Dar găsim și o dimensiune națională a acestor probleme, care afectează toți cetățenii. Raportul Costul Investiției Insuficiente În Educație În România, realizat de către UNICEF în 2014, demonstrează faptul că o investiție în educație este o investiție în capital uman de care economia României are mare nevoie. Iată câteva dintre concluziile celor de la UNICEF:
- un an de şcoală în plus duce la creşterea veniturilor cu 8-9%, scăderea cu 8% a riscului de apariţie a unor probleme de sănătate, reducerea riscului de a deveni șomer cu 8% și la creșterea șanselor de a-și găsi un loc de muncă cu 16% în cazul romilor și cu 5.6% în cazul non-romilor.
- Creşterea proporţiei absolvenţilor de facultate de la 13,6% la 19% în 2025 ar duce la mărirea PIB-ului cu aproximativ 3,6%;
- Chiar şi o uşoară creştere a numărului absolvenţilor de învăţământ secundar (de la 58% la 59,7% în 2025) ar genera o creştere de 0,52% a PIB-ului.
- Estimativ, până în 2025, pierderile înregistrate în urma investiţiei insuficiente în educaţie s-ar ridica la 12 până la 17 miliarde de euro, echivalentul a 7- 9% din PIB-ul anului 2015.
Ce facem?
Politeia reprezintă o încercare de a înțelege problemele educației din România și de a oferi un sprijin celor care doresc să descopere și să se dezvolte independent. Recunoaștem potențialul fiecărui copil, recunoaștem grija părinților pentru copiii lor și, nu în ultimul rând, recunoaștem efortul și munca depuse de profesori în procesul de educare.
Politeia vine în sprijinul celor trei grupuri, oferind cursuri complementare activității școlare. Subiectele abordate de noi sunt cele clasice, prezente în curricula școlară. Diferența vine din abordare: la școală, profesorul are o structură rigidă, care-l forțează să se axeze pe înmagazinarea informației. Elevul este supus unui proces de evaluare continuă a cunoștințelor, având puțin timp să-și dezvolte abilitățile necesare gândirii critice.
Fără să presupunem cunoștințe sau abilități anterioare din partea elevilor, noi construim cursuri ce au ca scop dezvoltarea gândirii critice. Prin urmare, încercăm să acoperim o parte din elementele esențiale din subiectele abordate, păstrând însă o structură ce ne permite să ne mulăm pe nevoile participanților. Central cursurilor noastre este întrebarea preferată a cercetătorilor, copiilor mici și marilor genii: „de ce?”. Astfel, prima lecție pe care o învățăm este să transformăm curiozitatea în cunoaștere și dorința de a descoperi mereu mai mult. Apoi, tratăm fiecare curs ca pe o poveste. O poveste în care participanții și tutorii devin personaje și în care aventurile reprezintă provocări din care avem de învățat. Încercăm ca fiecare element nou introdus să vină din necesitatea poveștii, astfel încât participanții să-i simtă relevanța și importanța în mod direct.
Structural, cursurile noastre au la bază două elemente ce ne dau liberatea necesară să ne adaptăm după nevoile de dezvoltare ale participanților: grupe mici – ideal 6 copii per tutore, maxim 12 copii într-o grupă cu unul-doi tutori – și module cu o durată de 100-120 de minute. Comparativ, într-o clasă din sistemul de învățământ de stat, un profesor are 25-30 de elevi și doar 50 de minute la dispoziție pentru un modul.
Acest lucru ne permite să punem accentul pe implicarea elevilor și pe dezvoltarea de abilități, informația dobândită trecând în plan secund. Astfel, putem să ne dezvoltăm cursurile în mod interactiv, cu un accent pronunțat pe comunicare și curiozitate. De asemenea, ne este ușor să ne asigurăm că fiecare elev participă activ și constant la curs. La nivel de conținut, dezvoltăm cursurile în conformitate cu curricula școlară națională și internațională. Tutorele dispune de o libertate editorială semnificativă pe parcursul cursului, cu scopul de a îi permite să se adapteze după nevoile participanților.
Ce este Politeia?
Politeia este un ONG educațional înființat în octombrie 2014 ce are ca scop îmbunătățirea educației în România. Activitatea noastră principală constă în conceperea și oferirea unor cursuri gratuite pentru elevi de gimnaziu și liceu din București și județele din apropiere. Cursurile noastre acoperă subiectele clasice – Matematică, Limba și Literatura Română, Limba Engleză, Filosofie, Educație Civică, etc. – și sunt orientate spre dezvoltarea gândirii critice. La baza activității noastre stau următoarele principii: folosirea metodei socratice acolo unde este posibil, predare interactivă, participare intensă a elevilor, lucrat în grupuri mici – un tutore la fiecare 6 elevi.
În primele șapte luni de la înființare, Politeia a organizat 9 cursuri, la care au participat 93 de elevi și care au însumat 216 ore:
- 5 cursuri de filosofie politică pentru liceeni;
- un curs de Limba și Literatura Română, unul de Matematică și unul de Engleză pentru copii la nivel gimnaziu;
- un curs de Limba Engleză pentru copii la nivel școală primară.
Toate cursurile au avut feedback foarte bun, atât elevii, cât și părinții declarându-se mulțumiți de organizare și de progresele făcute ca urmare a participării. Mai mult decât atât, nouă dintre participanții la cursurile de filosofie politică au devenit voluntari Politeia și au adus alți cinci prieteni în echipa noastră. Entuziasmul lor este ceea ce ne motivează să continuăm, confirmându-ne că ceea ce facem contribuie la schimbarea în bine a educației din România.