Structura sistemului de învățământ public din România nu permite o bună dezvoltare a gândirii critice. Atât elevii, cât și profesorii, sunt constrânși să se axeze pe memorarea informației și nu pe dezvoltarea unor abilități de înțelegere. În cazul filosofiei, subiectul este abordat într-un singur an – ultimul – și într-un număr redus de ore, iar cerințele formale de evaluare limitează și mai mult acest timp. În manuale nu ai decât fragmente, niciunde un argument filosofic întreg.

Filosofia ar trebui să fie încununarea formării unei gândiri independente și raționale. Un argument filosofic necesită capacitatea de a urmării consecințe logice, abilitate ce se dezvoltă atât la orele de matematică, dar și la cele de literatură și limbi străine. Filosofia transformă această capacitate într-una aplicată pe teme sociale și etice și o rafinează pentru argumente și situații complexe. Această complexitate nu poate fi descoperită în puținul timp disponibil în sistemul educațional curent, cu atât mai puțin să fie înțeleasă.

Cursurile Politeia de Filosofie Politică sunt structurate după modelul seminariilor de Filosofie și Teorie Politică întâlnite la universități din Marea Britanie și Statele Unite ale Americii. Lucrăm în grupuri mici, studiem texte în întregime și ne asigurăm că fiecare participant își identifică propriile dificultăți de înțelegere și este sprijinit să le depășească. Pentru a înțelege un text complex este important să poți să zici „nu știu” fără teamă că asta va rezulta într-o notă proastă; să reușești să identifici sursa exactă a dificultății de înțelegere, să poți să articulezi exact ce anume din argument nu înțelegi. Acest lucru nu se poate realiza decât printr-o studiere temeinică a textului și un dialog deschis cu alți participanți și cu tutorele.

De asemenea, conținutul textelor oferă elevilor mai mult timp să mediteze asupra unor subiecte esențiale transformării lor în adulți responsabili: libertatea, dreptatea, egalitatea, democrația, etica, puterea în stat etc. Autorii cu care lucrăm – Jean-Jacques  Rousseau și John Stuart Mill – nu doar că au abordat aceste subiecte, dar au reușit să schimbe pentru totdeauna felul în care le înțelegem.

 

Rezumat proiect: Un curs introductiv de filosofie politică, organizat după modelul seminariilor de Științe Politice și Filosofie de la universitățile britanice și americane. Cursul se ține în limba engleză. Durează 11 ședințe de câte două ore, timp în care cursanții (6-12 la număr) parcurg două argumente filosofice, învață să scrie eseuri argumentative și își dezvoltă propriul sistem de înțelegere.

Status: În desfășurare

Public țintă: elevi de liceu, care stăpânesc foarte bine limba engleză. Proiectul prezintă interes în special pentru cei care vor să studieze în Marea Britanie (UK) sau Statele Unite ale Americii (USA), dar și pentru cei interesați de Stiințe Politice, Filosofie sau Drept.

 Perioadă desfășurare: 17 ianuarie – 28 martie

Subiect: Filosofia politică – Despre Libertate și Egalitate

 

Obiective curs:

  • familiarizarea elevilor cu istoria filosofiei politice
  • introducerea conceptelor de bază în filosofie și filosofie politică
  • prezentarea structurii unui argument filosofic
  • dezvoltat – de către elevi – capacități de sinteză a unor concepte filosofice
  • prezentat mod de argumentare și scriere a unor argumente complexe

Texte curs: „On Liberty” – John S. Mill; „Discourse on Inequality” – Jean-Jacques Rousseau

Durată curs: 11 ședințe (17 ian – 28 mar), a câte 120 de minute fiecare (cu pauze incluse)

Mărime grup: 6-12 participanți

Evaluare: unul sau două eseuri scurte, după modelul prezentat la începutul cursului

Conținut curs:

Ce este libertatea? Ce este inegalitatea? Sunt aceste teme relevante vieții de zi cu zi? Ce este politica și ce legătură există între politică și aceste teme? Este bine să ne dorim să trăim într-o lume liberă? Sau într-o lume în care suntem toți liberi? Dar una în care suntem toți egali? Acestea sunt câteva dintre întrebările pe care le vom discuta la acest curs. Acestea reprezintă punctul de pornire pentru curs, vom medita asupra acestor subiecte încercând să înțelegem argumentele lui Rousseau și Mill. Cele două texte esențiale în istoria filosofiei politice – „Discurs asupra originii inegalității” și „Despre Libertate” – oferă două perspective și abordări diferite: Rousseau identifică sursa unei probleme sociale majore; Mill propune o soluție pentru a evita probleme sociale. În aparență, un argument (Rousseau) pare să fie împotriva progresului și al civilizației, blamând aceste elemente pentru cele mai mari probleme sociale, iar celălalt argument (Mill) pare să susțină că doar progresul și civilizația ne pot oferi soluții pentru aceleași probleme. Vom vedea, la sfârșitul cursului, dacă putem găsi o cale să împăcăm cele două argumente.

Cu excepția primei și ultimei ședințe, fiecare întâlnire se va desfășura după următoarea structură: înainte de fiecare întâlnire, participanții vor avea de citit în jur de 20 de pagini și să trimită întrebări legate de dificultățile de înțelegere pe care le-au întâmpinat. Tutorele pregătește cursul în funcție de aceste întrebări, prezintă contextul și oferă câteva exemple relevante pentru a înțelege mai bine implicațiile argumentelor. Scopul principal va fi stimularea participanților să-și dezvolte un sistem de înțelegere critic – exemplele și întrebările tutorelui sunt construite de așa natură încât să prezinte cât mai multe perspective, să ridice dificultăți cât mai multe și diverse legate de un argument care în aparență ar putea fi considerat ușor. Scopul nu este ca elevii să găsească răspunsuri la întrebările pe care le au – ne dorim și acest lucru, dar nu  în asta va consta finalitatea cursului – ci să dezvolte un spirit critic care să-i determine să găsească mereu întrebări noi, întrebări care să le faciliteze accesul la o înțelegere completă.

Subiecte abordate:

  • Omul în sălbăticie vs. omul în civilizație – care situație este mai mizerabilă?
  • Dreptul natural vs Dreptul legal
  • Evoluția omului de la sălbatic la civilizat – unde și de ce apare inegalitatea?
  • Liberalismul – condițiile unei doctrine a libertății
  • Libertatea de exprimare – absolută sau avem nevoie de cenzură?
  • Discuții și dezbateri libere, acces la informație și educație – rolul și importanța lor
  • Ce este individualitatea?
  • Originalitate vs uniformitate
  • Sfera privată vs sfera publică – când este legitim pentru Stat sau societate să intervină în viața unui cetățean?
  • Ce înțelegem prin „Statul ideal”? Cum îl protejăm?

De ce predare in limba engleza?

 Intenția inițiala a fost atragerea elevilor de liceu către un curs care folosește alte metode de predare decât cele cu care sunt obișnuiți și către un subiect care merită mai multă atenție. Cursul fiind structurat dupa modelul seminariilor din UK și SUA, predarea în limba engleză a părut firească. Apoi, în limba română nu exista o traducere a Discursului lui Rousseau, însă textul beneficiază de o traducere în engleza foarte bună. Adăugăm și faptul că tutorele este familiarizat cu ambele texte în engleză. Astfel, am considerat că predarea în engleză ar putea să atragă mai mulți elevi, iar participantii au confirmat acest lucru: oportunitatea de a exersa limba engleză s-a regăsit des în aplicațiile elevilor ca motiv pentru care au fost atrași de curs.

 

Feedback de la participanți la edițiile anterioare

Prima ediție

It was definitely useful for me, as it raised my interest for philosophy and helped me improve the way I state my arguments and express my opinions.

I managed to systematically understand the texts presented and got to know a system of teaching (I lack a better word) that is not common in Romania.

I found this course very useful and I think it was a great introduction to political philosophy. It helped me understand how important philosophy is and the fact that our opinions matter and that we should not be afraid to discuss them. Thanks to this course I’ve improved my knowledge, obviously, but also my capacity to understand and judge different things.

The course was excellently organized, and our schedule gave us enough time to properly prepare for each session.

The fact that the schedule wasn’t very busy was a great advantage for this course. All the emails and the instructions were very clear and adequate during the course.

Organisation was flawless.

Most of the time the presentation was clear, but whenever I had trouble understanding something, I was given a further explanation, which was really nice. The fact that the presentations and the discussions in class weren’t very formal helped me connect better with my colleagues and my instructor and also helped me stay focused. All the examples were good and the fact that some of them were kind of funny made me remember things quicker and easier. I loved how we were all involved in answering each other’s questions and how we were all free to state our opinions without the fear of being rejected or punished, like we are in school.

The material was presented clearly and it did come in handy when at a second look at home. The lectures I believe were broad enough, leading to many discussion topics and the reading was enough in order for us to finish it on time.

I believe the two texts covered in the course were, in terms of quality, excellent, but not easy, and this is actually what made the course interesting. The interpretation of the texts, the analysis of certain phrases or arguments helped me broaden my ideas and consider new points of view, think differently. I also think it is important for students to fully understand the texts they are reading, thus the number of authors should be chosen according to the length of the course, its main topic, the points which are to be approached etc. For this particular course, I believe two authors were enough.

 

Ediția a doua

[Credeți că textele au fost clar prezentate?] Da! De cele mai multe ori am primit intocmai explicatiile de care aveam nevoie, ceea ce m-a facut sa inteleg mai bine textul parcurs.

Cele mai multe exemple pot fi caracterizate ca relevante și folositoare. În plus, am fost plăcut impresionat de faptul că ele nu au fost repetitive, ceea ce a conferit cursului spontaneitate și originalitate.

–-

Nu am iesit de la nici macar o ora de curs cu impresia ca n-am inteles sau ca am discutat pe langa subiect.

–-

Exprimarea tutorelui a fost clară și a putut fi înțeleasă fără dificultăți, iar stilul său de comunicare a fost foarte dinamic, motiv pentru care pot afirma că la nicio ședință nu s-a întâmplat să mă plictisesc.

–-

Tutorele s-a descurcat foarte bine in a ne face sa intelegem textele si a alternat explicatiile cu glume si raportari la politica, ceea ce cred ca ne-a facut sa fim atenti. In niciun caz, nu au fost ore plictisitoare.

Așteptarea mea principală legată de acest curs a fost ca el să-mi prilejuiască o mai bună înțelegere a celor două texte suport, să-mi deschidă perspectivele către un studiu mai aprofundat în domeniu și să îmi permită să abordez aspecte legate de argumentarea filosofică în limba engleză. Aceste obiective au fost atinse.

–-

Cursul mi-a folosit, întrucât, în primul rând, așteptările cu care l-am pornit au fost îndeplinite, în al doilea rând, a reprezentat o experiență în plus în zona înțelegerii argumentării și, în final, mi-a demonstrat că educația se poate desfășura și în mod diferit față de ceea ce cunoaștem de la școală.

–-

Aș recomanda cursul atât celor care au deja cunoștințe filosofice, cât și acelora care intră prima dată în contact cu ele, fiindcă este o introducere sintetică și deosebit de clară într-o zonă de mare interes, dar care are și multe capcane greu de evitat. Un alt element în favoarea cursului este că întotdeauna un text se înțelege mai bine atunci când este discutat și comentat decât atunci când este doar lecturat. Mai mult decât atât, cursul ne ajută să ne dobândim, respectiv întărim reflexul de utilizare a metodei dubitative.

–-

[Cursul] mi-a imbogatit cultura generala, cel mai probabil n-as fi citit altfel aceste carti, m-a ajutat sa realizez cum ma descurc intr-o convorbire libera in engleza si a fost placut.