În cele nouă luni de existență, am avut două proiecte – unul individual și unul în parteneriat cu Asociația Camarazii. Acestea s-au materializat în 9 cursuri, însumând peste 200 de ore și peste 100 de participanți. Întrucât proiectele noastre se desfășoară în timpul anului școlar, am decis să publicăm datele din cele câteva luni de activitate din 2014, dar și cele din primele 6 luni ale anului 2015.

Video prezentare „Învățăm Zâmbind!”

Raport pe anul 2014

Septembrie 2014 reprezintă momentul zero pentru Asociația Politeia: pe 17 septembrie ne-am înregistrat, oficial, în Registrul Asociațiilor și Fundațiilor. În total, costurile de constituire au fost de 829 lei. Scopul declarat în Statut este de îmbunătățire a educației din România, iar obiectivul principal este dezvoltarea gândirii critice în rândul tinerilor din România prin oferirea unor cursuri gratuite, complementare programei școlare.

Primul proiect Politeia a fost și singurul desfășurat în 2014: cursuri introductive de Filosofie Politică în limba engleză. Inițial, proiectul fusese gândit pentru 20 de elevi din 5 licee din București: 10 din clasele IX-X și 10 din clasele XI-XII. Aceștia urmau să fie împărțiți în două grupe, dat fiind programul diferit de școală. Numărul foarte mare de înscrieri din primele două licee vizitate au dus la câteva modificări, dintre care cea mai importantă a fost suplimentarea locurilor prin oferirea a patru grupe de curs în loc de două. Astfel, în raportul final pentru acest proiect apar modificări structurale semnificative față de propunerea de proiect inițială.

Cursuri de Filosofie Politică

Primul nostru proiect oficial a fost o nouă ediție a unui curs organizat în 2013, experiența datorită căreia Asociația Politeia a început. La baza proiectului a fost dorința de a oferi elevilor de liceu un curs introductiv de filosofie politică, construit după modelul semiariilor de Științe Politice și Filosofie de la universitățile britanice și americane. Mai multe detalii despre structura, motivarea și conținutul cursului sunt disponibile aici, la descrierea ediției care a urmat acestei experiențe.

Rezumat raport curs

Experiența primului curs a dus la o serie de schimbări pentru cea de-a doua ediție. Mai întâi, am extins cursul de la 10 la 12 întâlniri, pentru a avea mai mult timp de discuție. Apoi, distanța dintre promovarea cursului și desfășurarea lui a fost redusă la trei săptămâni, iar cursul a fost organizat în timpul semestrului de toamnă. Astfel, cea de-a doua ediție s-a desfășurat în perioada octombrie – decembrie 2014.

Inițial, am vrut să organizăm 2 grupe: una de dimineață, pentru cei care învăță în tura de după-amiază la liceu și una seara, pentru cei care învăță dimineața. Grupa de dimineață a reprezentat un experiment pentru a vedea dacă există interes în rândul elevilor de clasa a 10a și a 9a. Au fost 12 elevi înscriși, doar 2 au terminat cursul. Lipsa feedback-ului de la participanții de la această grupă ne împinge către concluzia că există o nepotrivire între acest segment de vârstă și acest tip de curs. În schimb, pentru elevii de la clasele a XI-a și a XII-a, lucrurile au stat mult mai bine. Intenția inițială a fost să organizăm o singură grupă pentru maxim 15 elevi. S-au înscris 48 de elevi, ceea ce ne-a împins să organizăm trei grupe de seară în loc de una. Dintre aceștia, 23 au rămas până la finalul cursului.

Feedback-ul primit a fost pozitiv și foarte pozitiv, iar cei care au renunțat și au oferit feedback oral, au făcut-o din cauza programului încărcat de la școală. De altfel, tot din feedback-ul oral primit, am concluzionat și că programul încărcat al elevilor – școală + meditații – înseamnă că mulți elevi nu au timp să citească sau să citească în mod satisfăcător textele pe care le au de pregătit pentru curs. Asta explică de ce problema întrebărilor de la primul curs s-a extins și la cel de-al doilea, deși spre finalul primului curs situația se îmbunătățise (o mai bună organizare a prezentării tutorelui și prezentarea modelului de eseu academic au dus la o mai bună înțelegere a participanților a ceea ce se așteaptă de la ei). Iar dacă la prima ediție, cinci din cei 7 absolvenți au scris cel puțin un eseu, la această ediție, doar unul din cei 26 a scris un eseu. Explicația a fost, din nou, lipsa timpului chiar dacă interesul a existat iar oportunitatea a fost apreciată.

Cheltuielile pentru acest proiect s-au ridicat la 123,61 lei și au reprezentat costuri de print pentru materialele de promovare a înscrierii la curs.

Datele esențiale, pe scurt:
  • 60 de elevi înscriși de la două licee, 42 de participanți la cel puțin o treime dintre întâlniri, 25 de absolvenți, participanți la majoritatea întâlnirilor
  • 48 de module susținute pentru 4 grupe, însumând 96 de ore
  • Toate cursurile au fost susținute într-o sală pusă la dispoziție gratuit de către Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”
  • Costurile totale au fost de 123,61 lei

Feedback de la curs este disponibil la sfârșitul prezentării ediției din primăvara acestui an.

raport1

Situația financiară pe 2014

Întrucât ne-am început activitatea abia în a noua lună a anului, am preferat să ne focusăm pe dezvoltarea conținutului, sacrificând, astfel, latura financiară. Mai mult, participarea peste așteptări la cursurile de Filosofie Politică a însemnat alocarea tuturor resurselor de timp către acest proiect. Astfel, ne-am autofinanțat cu strictul necesar, care a constat în următoarele cheltuieli:

  • 829 lei pentru costurile constitutive (taxe juridice, taxe notariale, ștampile)
  • 285 lei pentru materiale de promovare a asociației (pliante și cărți de vizită)
  • 123,61 lei pentru materiale de promovare necesare înscrierii participanților la cursurile de Filosofie Politică

Tutorele nu a fost plătit, iar sala a fost oferită gratuit de către liceul Lazăr.

Cursul de Filosofie Politică

Descrierea proiectului este încă disponibilă aici. La finalul cursului, a fost prezentat următorul raport:

Cea de-a treia ediție a cursului a fost promovată în Colegiul Național „Mihai Viteazu” și în Colegiul Național Bilingv „George Coșbuc”. Cursul a fost redus la 11 întâlniri din motive ce au ținut de programul tutorelui. A fost experimentată structura cu un singur curs pe săptămână. Schimbarea a avut jumătate din efectul dorit, în sensul că elevii au declarat, în feedback-ul final, că au avut suficient timp să parcurgă textele. Nu a avut în totalitate efectul dorit întrucât nu s-a putut observa o creștere calitativă însemnată în participarea elevilor sau în gradul lor de înțelegere. Pe de altă parte, schimbarea structurii a însemnat o scădere în ritm și în capacitatea elevilor de a rămâne ancorați în argumentele textelor de la o săptămână la alta. Tutorele consideră că s-a pierdut mai mult decât la câștigat prin această experiență, întrucât continuitatea și cursivitatea sunt mai importante în îndeplinirea obiectivelor acestui curs decât percepția elevilor asupra cantității pe care o au de citit.

În urma experienței anterioare, cursul a fost de la început organizat în două grupe, ambele în zilele de sâmbătă, într-o sală de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”. S-au înscris 21 de elevi, dintre care au participat în mod frecvent la cursuri 14, ceea ce a dus la reducerea cursului la o singură grupă începând cu a patra întâlnire. Dintre aceștia, 6 au îndeplinit condițiile de primire a certificatului de absolvire – trimiterea a cel puțin 6 întrebări și scrierea unui eseu. Acest lucru reprezintă un progres față de ediția anterioară, când deși au fost mai mulți participanți, au fost mai puține întrebări și eseuri scrise. Condiționarea certificatului de activitatea lor a dus la o creștere a activității. Calitatea, însă, nu a fost întotdeauna la cel mai înalt nivel, fiind clar, în anumite cazuri, că efortul a fost făcut strict pentru obținerea certificatului.

La capitolul lucruri de îmbunătățit, notăm dorința participanților de a primi materiale relevante cursului. Astfel, ne propunem ca la următoarea ediție a cursului să adăugăm o serie de materiale derivate din și complementare discuțiilor avute care să formeze un suport de curs.

Un ultim lucru de notat: cursul, deși promovat doar la clasele a XI-a de la Coșbuc și Viteazu, a atras câțiva elevi de la Lazăr și câțiva elevi de clasa a X-a. Cei de a X-a au abandonat cursul după primele două întâlniri, la fel ca majoritatea celor de vârsta lor participanți la ediția anterioară. Astfel, ne este confirmat din nou faptul că nivelul nu este potrivit pentru cei de a X-a – interes existând pentru subiect, dar abordarea sau conținutul nu par să fie optime. De asemenea, observăm că elevii promovează cursul în rândul prietenilor și atrag noi participanți.

Trei aspecte de notat, în concluzie: 1. Trecerea la o întâlnire pe săptămână în loc de două nu prezintă suficiente avantaje peste forma inițială pentru a fi menținută, astfel că vom reveni la structura de 12 întâlniri în 6 săptămâni; 2. este necesară adăugarea unui suport de curs; 3. Condiționarea diplomei de scrierea unui eseu este un factor motivațional suficient pentru a implementa această măsură și la edițiile viitoare.

Cheltuielile pentru acest curs s-au ridicat la 162,2 lei și au reprezentat costuri de print pentru 400 de semne de carte Politeia, o parte fiind folosite în promovarea înscrierii la curs.

Raport parțial pe anul 2015 (ianuarie – iunie)

Succesul primului proiect ne-a încurajat să repetăm experiența. Din ianuarie până la sfârșitul lunii martie, am organizat o nouă ediție a cursului introductiv de Filosofie Politică, în limba engleză. A șasea grupă, de data aceasta cu elevi de la Colegiul Național „George Coșbuc” și de la Colegiul Național „Mihai Viteazu”.

De asemenea, am început cel de-al doilea proiect în luna februarie, în parteneriat cu Asociația de Caritate din Armata României „Camarazii”. Proiectul s-a numit „Învățăm zâmbind” și a constat în oferirea unor cursuri gratuite pentru copiii membrilor Asociației Camarazii. Fiecare dintre cele două proiecte vor fi discutate pe scurt, în cele de urmează.

Parteneriat cu Asociația Camarazii – proiectul „Învățăm zâmbind!”

La cererea și în parteneriat cu Asociația de Caritate din Armata României „Camarazii”, Asociația Politeia a dezvoltat și susținut patru cursuri gratuite: unul de Limba Engleză pentru copii de 7-10 ani, unul de Matematică, unul de Română și unul de Limba Engleză pentru copii de 11-15 ani. Cursurile s-au desfășurat la Centrul de Voluntariat al Asociației Camarazii, în program săptămânal, în sesiuni de câte două ore. Au participat, în total, 25 de copii ai membrilor Asociației Camarazii. Au fost implicați șase tutori ai Asociației Politeia. Feedback-ul primit, atât de la părinți, cât și de la participanți, a fost pozitiv, toți beneficiarii declarându-se mulțumiți sau foarte mulțumiți de curs. Ne-am dorit ca prin aceste cursuri să oferim copiilor un mediu prietenos de învățare, să-i ajutăm să-și îmbunătățească cunoștințele și să-și dezvolte noi abilități de învățare. Progresele în acest sens au fost observate, atât de participanți și părinți, cât și de tutori.

raport2

Cursurile s-au desfășurat săptămânal, în întâlniri de 2 ore, la Centrul de Voluntariat al Asociației de Caritate din Armata României „Camarazii”, situat în str. Sabinelor nr 98.

Au fost câte doi tutori pentru fiecare dintre cursurile de Limba Engleză, un tutore pentru cursul de română și un tutore principal pentru cursul de Matematică, plus un tutore suplimentar de Matematică, atunci când a fost nevoie.

Tutorii au avut la dispoziție două săli de cursuri, zece bănci individuale, un videoproiector și o tablă albă. Preponderent, s-a folosit camera principală, excepție făcând cursul de engleză pentru copiii de 7-10 ani și, ocazional, cursul de matematică, când a fost necesară împărțirea participanților în funcție de nivelul de cunoștințe inițial, fiind, astfel, necesare ambele săli.

De asemenea, tutorii au avut la dispoziție o multifuncțională pentru printarea materialelor relevante desfășurării activității. Materialele de dimensiuni mari au fost printate sau xeroxate la Print Center-uri, prezentându-se bonuri de decont de fiecare dată când a fost cazul. Astfel, s-a consumat un cartuș întreg și 30% din cel de-al doilea, s-au xeroxat două cărți în întregime, s-au cumpărat două culegeri de probleme și s-au printat 9 postere informative de dimensiuni mari. Toate materialele care nu au mers la participanți vor rămâne la dispoziția Asociației Camarazii, la Centrul de Voluntariat din strada Sabinelor nr. 98. Totodată, menționăm că fiecare voluntar a contribuit suplimentar cu materiale proprii, iar Asociația Politeia a pus la dispoziție tutorilor de limba engleză un abonament la Librăria British Council.

 Feedback

Formularele de feedback au fost date participanților pentru a fi completate înaintea ultimelor sesiuni de cursuri. Au existat secțiuni pentru copii și pentru părinți. Le vom parcurge pe rând.

Secțiunea pentru copii – 4 întrebări, despre cursuri, tutori și sala de curs

Primele două întrebări au fost despre calitatea cursului: ce le-a plăcut și ce nu le-a plăcut copiilor. Au fost doar două aspecte mai puțin apreciate: un copil ar fi dorit ca aceste cursuri să se desfășoare de două ori pe săptămână, iar un altul nu a apreciat sistemul competitiv de la cursul de engleză pentru începători, vârste 7-10 ani. Toate celelate formulare nu au avut nimic negativ de spus despre calitatea cursurilor.

La capitolul „aspecte apreciate”, menționăm următoarele:

  • învață distrându-se și zâmbind
  • învață lucruri noi
  • jocurile, filmulețele și participarea la tablă
  • activitățile amuzante care-i ajută să înțeleagă mai bine problemele
  • tutorii și felul în care predau

Toți tutorii au făcut o impresie bună și foarte bună, copiii folosind următoarele cuvinte pentru a-i descrie: buni, foarte buni, comunicativi, deschiși, expliciți, prietenoși, distinși, amuzanți, explică bine, draguți, buni la suflet, deștepți, de încredere, pe placul nostru, conștiincioși, plăcuți, veseli, calmi, explică foarte clar, răbdători, frumoși.

Sala de curs a fost apreciată astfel: mare, potrivită, aranjată și ordonată, foarte frumoasă, elegantă, curată, un loc perfect pentru învățat, spațioasă, perfectă pentru a învăța distrându-ne, perfectă, interesantă, dotată corespunzător, primitoare, frumos decorată.

Secțiunea pentru părinți – 8 întrebări

Vom prezenta întrebările și un scurt rezumat cu răspunsurile.

  1. Ce v-a atras la aceste cursuri? Cu ce așteptări ați venit?
  • titlul, „Învățăm Zâmbind”
  • un alt mod de predare
  • descrierea proiectului
  • elementele de comunicare și dialog
  • posibilitatea de a învăța lucruri noi din plăcere
  • echipa de tutori
  • materiile predate
  • nevoia de a îmbunătăți cunoștințele copiilor noștri
  1. Cât de mult credeți că v-au fost îndeplinite așteptările? (Cinci opțiuni: deloc, puțin, în mare măsură, aproape în totalitate, în totalitate)

Un părinte a lăsat câmpul necompletat. Doi au optat pentru „în mare măsură”. Patru au optat pentru „aproape în totalitate”. Șase au zis „în totalitate”.

  1. Cât de folositoare considerați că au fost aceste cursuri? (Patru opțiuni: deloc, foarte puțin, puțin, foarte folositoare)

Toate formularele au avut bifată opțiunea „foarte folositare”.

  1. Cât de mulțumiți sunteți, în general, de cursuri? (Patru opțiuni: deloc, foarte puțin, puțin, foarte mulțumit)

Toate formularele au avut bifată opțiunea „foarte mulțumit”.

  1. Cât de mulțumiți sunteți de performanța tutorilor? (Patru opțiuni: deloc, foarte puțin, puțin, foarte mulțumit)

Toate formularele au avut bifată opțiunea „foarte mulțumit”.

  1. Cum evaluați performanța tutorilor?

Părinții i-au descris pe tutori astfel:

  • dedicați
  • foarte apropiați de copii
  • implicați
  • tineri de nota 10
  • au o pregătire de excepție
  • foarte buni
  • răbdători
  • amabili
  • comportament ireproșabil
  • comunică excelent
  • au obținut rezultate foarte bune

Alte mențiuni despre tutori:

  • copiii vin cu plăcere la curs, ceea ce reflectă performanțele tutorilor
  1. Ați observat progrese la copilul dvs. ca urmare a participării la acest proiect? În ce fel s-au manifestat?
  • mai multă implicare în activitățile de la școală
  • rezultate(note) mai bune la școală
  • îmbunătățirea cunoștințelor
  • se descurcă din ce în ce mai bine la școală
  • sedimentarea cunoștințelor
  • îmbogățirea vocabularului
  • copiii au fost entuziasmați când vorbeau despre ce au făcut la curs
  • sunt mai atrași de a citi
  1. Ce considerați că ar trebui să îmbunătățim la aceste cursuri?
  • mai multe teme
  • largirea bazei materiale și a metodelor de predare
  • să fie mai aplicat pe problemele copiilor
  • continuitatea
  • frecvența să fie mai mare
  • comunicare mai multă între copil și tutore

Alte comentarii din feedback:

Părinții și-au exprimat interesul pentru continuarea cursurilor din toamnă și extinderea gamei de subiecte abordate.

Buget ianuarie – iunie 2015

La fel ca în 2014, ne-am axat pe dezvoltarea cursurilor și nu am avut resursele de timp necesare strângerii de fonduri. Astfel, proiectul de Filosofie Politică a fost auto-finanțat, având o singură cheltuială oficială, printarea semnelor de carte pentru 162,2 lei.

Pentru proiectul  „Învățăm Zâmbind!”, majoritatea costurilor au suportate de către Asociația Camarazii: chiria sălii, utilitățile. mobilierul, videoproiectorul, multifuncționala și decontul de hrană, transport și materiale de pregătire și suport pentru cursuri toate au fost suportate de partenerii noștri. Singura cheltuială realizată de Asociația Politeia a fost de 140 lei pentru un abonament la biblioteca British Council din București.

Altfel, au mai existat costuri suplimentare, adiacente acestor proiecte:

  • Printarea unor materiale de promovare și pentru uz intern – 43,6 lei
  • Benzină transport diferite întâlniri – 195,05 lei
  • Contabilitate – 300 lei