Împreună la școală și în comunitate
„Împreună la școală și în comunitate” este un proiect ce își propune facilitarea comunicării dintre comunitatea din Dîrvari, Ciorogârla și autoritățile locale. În perioada 15 ianuarie-14 noiembrie 2021 vom desfășura împreună cu copii, tineri, părinți, profesori: 16 ateliere de scriere creativă bazate pe metoda jurnalului, 8 ateliere Photovoice, 4 ateliere new media, 2 ateliere civice care se vor finaliza cu o petiție, o întâlnire Agora cu autoritățile locale dar și alte tipuri de activități civico educaționale. Vom aborda teme ce țin de educație, uitându-ne în același timp la contextul în care se petrece aceasta și modul în care poate fi îmbunătățit.
Proiect derulat de Asociația Politeia în parteneriat cu Școala Gimnazială nr.1 Ciorogârla, Structura Școala Gimnazială nr.2 Dîrvari și Primăria Ciorogârla, și beneficiază de o finanțare în valoare de 44.400 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestei pagini nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org#haide #ActiveCitizensFund #Romania #activecitizens #EEANorwayGrants
Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și inclusivă
Despre proiect
”Împreună la coală și în comunitate” a pornit de la dorința de a îmbunătăți comunicarea dintre comunitatea defavorază din Dârvari și autoritățile locale. Proiectul are ca scop oferirea de instrumente de împuternicire și stimularea a participării cetățenești, în special pe teme ce țin de educație pentru adresarea unor probleme din jurul școlii. Acesta își propune, așadar, să contribuie la cultura democratică locală dar să și creeze solidaritate si coeziune socială între diferite grupuri ale comunității. Proiectul are trei grupe principale de beneficiari și una secundară:
1.Părinți din comunitatea defavorizată din Dârvari
2.Copii, elevi si tineri ce provin din aceeași comunitate
3.Profesori si membri ai institutiei scoalare ce deservesc comunitatea
4.Secundar – reprezentanți autoritățile locale.
Lucrăm separat și împreuna cu fiecare grup țintă (parinți, profesori, elevi, reprezentanți ai autoritatilor locale) pentru a dezvolta mecanisme si abilitati necesare pentru:
- Identificarea problemelor cu care se confruntă membrii comunitatii.
- Formularea si comunicarea problemelor in mod coerent, clar si constructiv;
- Colaborare, coeziune si compromis cu celelalte grupuri tinta;
- Coalizarea, organizarea si mobilizarea comunitatii in jurul unei probleme si a unei soluții;
Atelierele de mediere prin comunicare creativă
Atelierele au avut loc în perioada martie-iunie 2021 cu elevi, tineri, părinți și profesori si și-au propus sa ofere instrumentele si mijloacele de prin care beneficiarii proiectului să poată identifica și vorbi despre problemele cu care se confruntă într-un mod constructiv, mijloace ce pot facilita empatie, coeziune si mobilizare mai amplă din comunitate. Am început la nivelul vietii comunitare, incercand sa creem un spatiu de solidaritate pentru persoane cu identitati intersectionale: identitate etnica(romi si nonromi), cu situatie socioeconomica si statut diferite (profesori-comunitate defavorizata/casnice/munca zilieri), cu varste si gen diferite (femei-barbati, copiii-adulti). Temele abordate la fiecare dintre seminarii au fost legate mai intai de spatiile de provenienta al fiecarui grup (acasa, comunitate) si apoi au explorat spatiile de interactiune, accentul fiind pus asupra scolii. Astfel, am încercat sa identificăm impreuna experientele si problemele sociale, economice si educationale comune si sa stimulam impartasirea situatiilor din viata personala in care acestea se reflecta.
Cele 28 de ateliere de mediere prin comunicare creativă au fost structurate astfel:
-16 ateliere de scriere creativă dezvoltate și susținute de Alina Medoia și Carolina Vozian: 3 ateliere cu profesori, 8 ateliere cu copii, 5 ateliere cu părinți și 1 atelier comun. Acestea au avut ca scop folosirea poveștilor personale pentru împuternicirea colectivă. Exercițiile exploratorii de scriere creativă autobiografică au facilitat exprimarea propriilor experiențe de viață, dificultăți, dar și împărtășirea formelor de gestionare și reziliență cu scopul final al solidarității și implicării civice comunitare. Ca metode de lucru vor fi folosite jurnalul și scrisul liber (freeflow), interviurile, exerciții de mișcare, încorporare și interacțiune cu spațiul, exerciții care încurajează empatia, colaborarea și altele.
-8 ateliere Photovoice dezvoltate și susținute de Ileana Gabriela Szasz: 4 ateliere cu părinți, 4 ateliere cu copii și 2 ateliere cu tineri. Acestea și-au propus să îi ghideze pe părinți, copii și tineri să exprime prin intermediul imaginilor realitatea imediată pe care o trăiesc, problemele cu care se confruntă și strategiile, mijloacele prin care le depășesc. Cu ajutorul imaginilor create de aceștia și expoziția finală am încurajat dialogul în interiorul comunității pentru căutarea unor potențiale soluții și forme de colaborare și vor putea fi o resursă de comunicare a problemelor.
-4 ateliere New Media proiectate și susținute de Viorel Vlad la care au participat elevi din Școala Gimnazială nr 2 Dârvari. Acestea au avut ca scop familiarizarea cu new media, în special cu TikTok, a doua cea mai folosită aplicaţie de social media din România după Facebook. Am avut ca obiective înzestrarea cu abilităţi şi cunoştinţe pentru a folosi new media ca o unealtă pentru organizarea comunitară şi amplificarea vocii lor. Atelierul a pornit de la elemente de bază, precum ce este mai exact social/new media şi cum le putem folosi într-un mod sigur şi fără repercusiuni negative şi ajungând până la înţelegerea avansată a uzului de TikTok şi folosirea practică a TikTok-urilor pe o temă comunitară.