Politeia
în 2015
În 2014, Politeia lua ință din punct de vedere legal și începeau primele cursuri. 2015 a reprezentat o perioadă de creștere: ne-am îmbogățit oferta educațională, am încheiat noi parteneriate și am implementat mai multe proiecte.
Pe lângă cursurile de Introduction to „Political Philosophy”, am conceput o serie de cursuri pentru proiectul „Învățăm Zâmbind!”, desfăşurat împreună cu Asociaţia Camarazii şi am reuşit să demarăm cel mai ambiţios proiect de până acum, „Spre o educaţie mai bună pentru toţi copiii”.
Am crescut, în primul rând, prin prisma prietenilor noi pe care i-am cunoscut anul acesta: cei 25 de voluntari, partenerii noștri, dar și micii participanți la cursuri. Am învățat multe lucruri, care ne-au ajutat să ne alegem noile direcții de acțiune, să înțelegem mai bine problemele cu care ne confruntăm și să identificăm cele mai bune soluții în acest sens, pe care mai apoi le-am concretizat în proiecte.
Sperăm ca acest fel de creștere să e o caracteristică fundamentală pentru Politeia și în anii următori.
Tutori și Voluntari
Am început de la câţiva oameni şi multe idei; ne-am extins, ne-am concretizat ideile în proiecte şi am strâns în jurul nostru alte persoane dornice să se implice. Pe parcursul verii anului 2015, 20 de persoane au contribuit la sesiunea de cercetare a Asociaţiei Politeia. Rezultatele muncii lor ne-au ajutat să concepem proiecte noi şi să le îmbunătăţim pe cele deja puse în practică. Le mulţumim voluntarilor care ne-au ajutat să creştem!
Primul contact pe care l-am avut cu Asociația Politeia a fost în anul 2013 când am participat la prima ediție a cursului „Introduction to Political Philosophy”. Deși am ajuns acolo din pură întâmplare, mi-au plăcut foarte mult temele discutate, punctele de vedere expuse și atmosfera generală a cursului.
Mihai, tutorele nostru și co-fondator al asociației, ne-a propus încă de la început să ne implicăm în activitățile acesteia și ne-a prezentat planurile de viitor. Mi s-a părut foarte interesant faptul că am avut şansa de a mă implica în activități ce puteau spori calitatea învățământului și ce puteau ajuta copii care altfel nu ar reușit să obțină o educație corespunzătoare. Astfel, am decis să mă implic în proiectele viitoare ale asociației.
În 2015, Mihai mi-a oferit ocazia de a participa ca tutore în cadrul proiectului „Învățăm zâmbind!” realizat în parteneriat cu Asociația Camarazii. Am acceptat cu drag această propunere și am adus-o și pe colega mea cu care predam engleză pentru Asociația Shakespeare School, Aida, pentru a reuși să acordăm suficientă atenție tuturor copiilor.
Împreună cu Aida, am predat engleză unor copii cu vârste cuprinse între 8 și 11 ani timp de 5 luni.
În vara, am participat la câteva sesiuni de cercetare pentru realizarea proiectului „Spre o educație mai bună pentru toți copiii”. Deși timpul nu îmi mai permite să mă implic la fel de mult ca anul trecut, încă urmăresc proiectele asociației și mă bucur de fiecare dată când văd zâmbetele copiilor ce beneficiază de acestea. – Anca, voluntar Politeia
Mi-am dat seama de la prima discuţie cu Mihai că mi-ar plăcea să lucrez împreună cu el în cadrul proiectelor Asociaţiei Politeia. Aveam o viziune similară asupra modului în care ar trebui să se desfăşoare o oră de curs – oricare ar fi acesta.
Aşadar, mi-am dorit să mă implic în proiectele Asociaţiei. Am început cu un singur curs, cel de Limba Română, pentru Asociaţia Camarazii, pe care l-am construit pornind de la experienţele proprii. Nu-mi doream să e încă o oră banală de „meditaţii”, aşadar am încorporat tehnici de scriere creativă, am discutat liber texte noi, diferite de cele din manualele şcolare şi am insistat ca fiecare participant să aibă o opinie proprie, argumentată, chiar dacă la început a fost mai difcil.
Pe parcursul verii, am colaborat cu ceilalţi voluntari şi am realizat o cercetare amplă, pornind de la programa şcolară actuală, raportată la realitatea şi capacităţile pe care le identificasem anterior la elevi.
Vorbisem deja despre un proiect nou, foarte ambiţios, din care am dorit să fac parte din prima clipă – este vorba despre “Spre o educaţie mai bună pentru toţi copiii”, care este în desfăşurare chiar acum. Părea difcil, fiind vorba de probleme cu care nu ne mai confruntasem până atunci; cu ajutorul echipei de voluntari, am căutat materiale care să ne ajute în proiectul nostru. Mi-am dat seama atunci cât de mult îmi doream ca proiectul să devină realitate şi să-l putem implementa cât mai repede. Dorinţa s-a amplificat după prima vizită la Dârvari şi, mai ales, după ce i-am cunoscut pe viitorii săi beneficiari.
Ştiam că acest proiect va ajunge să ocupe un loc central în viaţa mea şi mă bucur că am avut dreptate. Este solicitant, nu voi nega acest lucru, dar asta nu înseamnă că nu e plăcut. Mă bucur că elevii sunt în continuare entuziaşti, că încep să înţeleagă ce anume vrem de la ei, că fac progrese, oricât de mici, de la o săptămână la alta. E extraordinar să primești un răspuns afirmativ la întrebarea „sigur ai înţeles?” de la cineva care îţi spunea, cu doar câteva minute în urmă, că nu poate să facă un anume exerciţiu.
Este minunat că am primit ajutorul atâtor oameni, care au contribuit într-un fel sau altul în implementarea acestui proiect; am auzit de multe ori replica „faceţi ceva deosebit”, dar deja mi se pare că e ceva normal, ce trebuia oricum făcut – în plus, e loc de mai bine. – Laura, tutore și manager de proiect Politeia
Proiecte Desfășurate
Introduction to Political Philosophy | „Învăţăm Zâmbind!" | Sesiunea de Vară | Spre o educaţie mai bună pentru toţi copiii | |
---|---|---|---|---|
Perioadă desfăşurare | Ianuarie - Martie 2015 | Februarie - Ianuarie 2015 Octombrie - Decembrie 2015 | Iunie - Septembrie 2015 | Octombrie - Decembrie 2015 |
Localitate | București | București | București | Sat Dârvari, Com. Ciorogârla, Ilfov |
Grup țintă | Elevi liceu | Elevi şcoală primară-gimnaziu | Voluntari | Elevi clasa a-V-a |
Vârstă participanți | 16-17 ani | 7-14 ani | 17 - 18 ani20 - 25 ani | 11-12 ani |
Număr participanți | 20 | 45 | 18 | 30 |
Parteneri | Liceele: Gheroghe Lazăr, Sfântul Sava, Mihai Viteazu, George Coșbuc | Asociaţia de Caritate din Armata României Camarazii | Fundaţia eMAG, Şcoala gimnazială nr. 1 Ciorogârla |
INTRODUCTION TO POLITICAL PHILOSOPHY
Gândirea critică, un concept fundamental pentru noi, este destul de slab reprezentată în cadrul orelor de curs tradiţionale; accentul cade, în continuare, pe memorarea şi reproducerea de informaţii, iar opinia argumentată a elevului este marginalizată. Filosofia, ca materie şcolară, nu mizează pe dezvoltarea acestei abilităţi – care, de altfel, ar trebui să fie centrală cursului.
Cursul de filosofie politică este ţinut în limba engleză şi se adresează elevilor de liceu. L-am conceput urmând modelul seminariilor de Filosofie şi Teorie Politică ale universităţilor din Marea Britanie şi din Statele Unite ale Americii; acest lucru nu se referă numai la temele alese, ci şi la atmosfera cultivată în timpul întâlnirilor cu elevii – nimeni nu trebuie să se teamă să spună că nu ştie, să se ferească să-şi exprime opinia sau să vină cu contraargumente la răspunsul unui coleg. Dialogul deschis – cu ceilalţi participanţi şi cu tutorele – a jucat un rol central în cadrul acestui curs.
Textele studiate: „Discourse on the Origin of Inequality” – Jean-Jacques Rousseau; „On Liberty” – John Stuart Mill
Teme abordate:
• libertatea;
• egalitatea;
• dreptatea;
• democraţia;
• etica;
• puterea în stat.
La cele 11 sedinţe, care s-au desfăşurat pe durata a trei luni (ianuarie-martie 2015), s-au înscris 20 de elevi de la trei licee, iar 11 dintre aceştia au absolvit cursul.
Aceasta a fost a treia ediție a cursului Introduction to Political Philosophy. Edițiile precedente, au atras, în total, peste 80 de elevi din patru licee bucureștene.
Ideea de a susţine cursuri – care s-a concretizat în proiectul „Învățăm zâmbind!” – aparţine Asociaţiei de Caritate din Armata României „Camarazii”.
După discuţiile iniţiale de la începutul anului 2015, am gândit ore de pregătire suplimentară pentru trei materii, respectiv Matematică, Limba Română şi Limba Engleză, pe care le-am susţinut săptămânal, pentru următoarele patru luni, până la finalul anului şcolar.
În total, 25 de participanţi (cu vârste cuprinse între 7 şi 15 ani) au beneficiat de cursurile gratuite, de a căror organizare s-au ocupat şase tutori şi voluntari ai Asociaţiei Politeia.
Am implementat de la început un sistem diferit de abordare faţă de cel din şcoli – am lucrat cu grupe mici, de 6-10 copii, am introdus jocuri pe post de instrumente de învăţare, ne-am bazat pe capacitatea lor de a gândi critic anumite exerciţii, am încurajat munca în echipă, am discutat despre problemele individuale ale ecărui participant şi am căutat soluţii pentru acestea.
Deşi grupele erau compuse din copii de vârste şi niveluri diferite, abordarea noastră a funcţionat – feedback-ul lăsat la finalul cursurilor de către participanţi şi părinţi a fost foarte bun, de unde a rezultat şi continuarea colaborării. După cercetarea făcută pe parcursul verii, la care au contribuit tutorii şi 18 voluntari, am reluat cursurile pentru Asociaţia Camarazii din toamna anului 2015, cu o ofertă educaţională extinsă. Astfel, în acest moment, cursurilor începute în anul şcolar precedent li se adaugă un curs interactiv de ştiinţe, construit pe marginea serialului Cosmos, şi un curs de informatică pentru începători, care va debuta la începutul anului 2016. Începând cu luna octombrie, 45 de copii au bene ciat de cursurile ţinute de 10 tutori şi voluntari. Vom continua colaborarea cu Asociaţia Camarazii până în iunie 2016.
Sesiunea de vară
Ca urmare a experienţei cursurilor din prima jumătate a anului, am hotărât să folosim vacanţa elevilor pentru îmbunătăţirea viitoarelor noastre proiecte. Pe parcursul celor trei luni de vară, am organizat, aproape în fiecare săptămână, sesiuni de cercetare. Au participat 18 voluntari, cei mai mulţi foşti participanţi la cursurile de Introduction to Political Philosophy sau prieteni ai acestora.
Dorința noastră a fost să dezvoltăm conţinut care să urmeze linia trasată de programa şcolară pentru clasele de gimnaziu, insistând pe înţelegere şi abordare critică.
Rezultatele au fost pe măsura implicării noastre :
- am conceput un curs nou, pornind de la serialul Cosmos, urmărind temele de discuţie din fiecare episod şi elaborându-le, pentru a obţine ore interactive, unele incluzând şi experimente;
- am pus bazele viitorului curs de informatică, pe care îl vom implementa din ianuarie 2016;
- am îmbunătăţit cursul de Limba Engleză, dezvoltând lecţiile în jurul unui concept central – cel al unei excursii, aşa încât contextul să e cât mai intuitiv;
- am mizat pe nevoile participanţilor şi pe interactivitatea crescută pentru cursurile de Limba Română şi Matematică, dorinţa fiind de a putea explica uşor şi eficient concepte fundamentale.
Materialele şi cercetarea care au rezultat din eforturile depuse în lunile de vară au fost ulterior folosite pentru cele două proiecte desfăşurate de Politeia începând cu octombrie : „Învățăm zâmbind!” şi “Spre o educaţie mai bună pentru toţi copiii”.
Dintre toate proiectele desfăşurate până acum, considerăm că acesta este cel mai ambițios – se adresează unui grup-ţintă dezavantajat, implică şi o componentă socială deosebită şi poate reprezenta un program-pilot pentru elevii cu nevoi similare. Acestea sunt motivele pentru care am concentrat o mare parte din resursele noastre aici.
Ideea din spatele proiectului a venit de la sine – ne-am documentat
cu privire la rezultatele şcolare ale copiilor de la Şcoala Gimnazială nr. 2 Dârvari, am vizitat comunitatea din care ei fac parte, am asistat la orele lor de curs şi am discutat cu conducerea şcolii. Am înţeles că ar fi ideal să putem construi un context educaţional independent, care să fie afectat într-o măsură cât mai mică de problemele exterioare şi care să le permită copiilor să se dezvolte.
Din observaţiile noastre, există un tipar în şcoala din Dârvari – numărul elevilor care ajung în clasa a VIII-a reprezintă aproximativ jumătate din numărul celor care au fost înscrişi în casa a V-a. Am identificat mai mulți factori care determină copiii să renunţe la învățământ:
- lipsa resurselor materiale (părinţii nu au bani să le cumpere haine şi încălţăminte potrivite pentru anotimul rece, aşa că nu-i trimit la şcoală în zilele friguroase; nu există fonduri suficiente pentru rechizite şi cărţi),
- lipsa accesului la servicii de sănătate (copiii absentează şi două săptămâni de la şcoală din cauza unei răceli netratate corespunzător, iar absenţele rămân nemotivate din cauza lipsei unei scutiri medicale),
- violenţa (verbală şi fizică, omniprezentă în comunitate; apelul la violenţă este normal pentru ei şi consituite modul în care „se joacă”) şi
- lipsa cunoştinţelor (unii dintre copiii de clasa a V-a nu ştiau să scrie; cei mai mulţi au dificultăţi în a rezolva probleme matematice simple).
Ne-am propus să ne concentrăm eforturile pentru a rezolva cât mai multe dintre aceste probleme. Cursurile au început în octombrie; materiile alese sunt Matematică şi Limba Română. Deşi urmăm temele incluse în programa şcolară, am decis să lucrăm diferenţiat, în funcţie de nivelul copiilor – dorim să-i ajutăm să înţeleagă şi să-şi îmbunătăţească abilităţile. Pentru fiecare dintre cele două şedinţe săptămânale, le-am asigurat sandwich-uri; pe viitor, ne-am dori să le putem oferi o masă caldă.Lucrăm în grupe mici, stimulăm munca în echipă (concept străin lor) şi încurajăm încercările, chiar dacă nu duc la aflarea unui rezultat corect. Am introdus un sistem de recompense – pentru efortul depus în clasă sau acasă, elevii primesc puncte; le pot pierde, în principal, pentru lipsă de disciplină (acte de violenţă). În momentul în care ating un anume prag, sunt recompensați cu un eveniment la care participă toată clasa (e.g. vizionarea unui film de animaţie sau o serbare de iarnă).Problemele cu care se confruntă copiii din Dârvari sunt reprezentative pentru învățământul rural din România. De altfel, unul din cinci copii abandonează școala înainte de terminarea ciclului gimnazial, iar din cei care ajung în clasa a VIII-a, conform celor mai recente teste PISA, 40% au dificultăți majore de înțelegere a unui text simplu în limba română și nu știu să rezolve probleme elementare de matematică.
Proiectul nostru reprezintă un efort de a înțelege mai bine cauzele acestui eșec educațional. În urma experienței noastre, vom crea un model ușor de adaptat și implementat de către şcolile și comunităţile din orice zonă rurală din țară.
Le mulţumim partenerilor noştri care au susţinut acest proiect – Fundaţia eMAG, care a asigurat resursele necesare pentru implementarea corespunzătoare şi pentru o viitoare extindere a cursurilor. Sperăm ca pe viitor să dezvoltăm împreună un concept similar în mai multe comunităţi cu nevoi asemănătoare.
Proiectul „Spre o educaţie mai bună pentru toţi copiii” va continua până la finalul anului şcolar 2015-2016; ne dorim să revenim în comunitate cu o şcoală de vară şi să reluăm cursurile din toamna anului 2016.
COPIII DE PE STRADA PIERSICILOR
Pe strada Piersicilor sunt mulți copii. Se joacă pe asfaltul recent turnat, pe terenurile neîngrădite sau prin bălțile de pe aleile noroioase. Șapte dintre ei sunt colegi în clasa a V-a, iar din octombrie sunt participanți în cadrul proiectului „Spre o educație mai bună pentru toți copiii”.
Alexandra şi Iuliana locuiesc la capete opuse ale străzii Piersicilor. Deși sunt colege de clasă, iar problemele lor au rădăcini comune, sunt supuse unor riscuri oarecum diferite.
Alexandra locuieşte împreună cu bunicii săi, fratele ei mai mic şi verişoara sa. Părinţii ei sunt despărţiti, iar mama lucrează ca femeie de serviciu la un bloc din Bucureşti. Serviciul și problemele de familie o țin pe mama Alexandrei departe de aceasta, deși locuieşte la numai 7 km distanță. Vorbeşte cu copiii la telefon şi le trimite bani, însă nu îi vizitează.
Bunica e cea care se ocupă în principal de toţi nepoţii săi: ea
le face de mâncare, îi trimite la şcoală (sau grădiniţă, în cazul fratelui Alexandrei), îi îngrijeşte. Are însă probleme de sănătate – deşi a reuşit să supravieţuiască luptei cu cancerul, are afecțiuni cardiace şi ar trebui să fie cât mai repede operată. Nu poate, însă, fiindcă nu ar mai avea cine să aibă grijă de copii. Dacă bunica nu se simte bine, nepoţii lipsesc în ziua respectivă de la şcoală – nu are cine să-i pregătească de dimineaţă.
Alexandra are şi ea probleme de sănătate – în lipsa banilor, bunica ia mâncare „pe caiet” de la un magazin din sat, care vinde şi mâncare expirată – şi lipseşte zile întregi de la şcoală din acest motiv. Deşi e una dintre cele mai bune eleve din clasă, absenţele nemotivate şi lipsa susţinerii din partea familiei îşi pun amprenta asupra ei. Atunci când are dificultăţi cu temele, încearcă să se descurce singură sau îşi sună mama. Este, în general, optimistă şi entuziastă când vine vorba de şcoală, însă potenţialul ei riscă să rămână nedezvoltat din cauza problemelor sociale ale mediului din care provine. Din păcate, Alexandra nu este singura din clasa ei care se află în această situaţie.
Iuliana are o poveste diferită. Stă pe aceeaşi stradă, într-o casă fără gard. Tatăl ei este plecat în străinătate la muncă, iar mama ei, care a fost internată în spital în ultimele luni, din cauza unor probleme de sănătate, lucrează de dimineaţă până seara. Astfel, de Iuliana are grijă sora ei mai mare, în vârstă de 21 de ani, care are deja un copil de patru ani.
Uneori, Iuliana lipseşte de la şcoală ca să aibă grijă de nepotul ei; alteori, rămâne acasă, fiindcă nu are încălţăminte şi haine adecvate pentru vremea rea. Într-o zi friguroasă, ea a venit la şcoală în şosete şi sandale. Dacă răceşte, ceea ce se întâmplă destul de frecvent, din cauza condiţiilor în care locuieşte şi a stării generale de sănătate, lipseşte mai mult de o săptămână, neavând acces la tratament medical.
Aceste absenţe se adună şi, nefiind motivate, pot contribui la ieşirea ei din învăţământ. Atunci când niciuna dintre aceste probleme nu o împiedică să vină la şcoală, Iuliana se confruntă cu alte dificultăţi – nu are toate rechizitele necesare.
Fără intervenţii exterioare complexe, este puţin probabil ca Iuliana să termine clasa a VIII-a, căci mediul din care provine nu o ajută în niciun fel. Și nu este singura: Marilena, Mihai, Cristi, Costin sunt alți copii din proiectul nostru aflați în situații similare.
Încercăm ca prin cursurile noastre şi prin acţiunile complementare să rezolvăm nu numai carenţele din educaţia copiilor, ci şi problemele exterioare şcolii cu care ei se confruntă. Este un obiectiv ambiţios, însă numai prin răspunsuri complexe putem avea cu adevărat un impact pozitiv asupra copiilor implicaţi în proiect.
Planuri 2016
- Continuarea proiectului “Spre o educație mai bună pentru toți copiii” pentru încă șase luni, până la finalul anului școlar 2015 – 2016;
- Continuarea proiectului “Învățăm zâmbind!” până în iunie 2016 și extinderea sa, prin cursurile de informaticî;
- Organizarea unei școli de vară la Dârvari, în continuarea proiectului “Spre o educație mai bună pentru toți copiii”;
- Continuarea și extinderea proiectului “Spre o educație mai bună pentru toți copiii” în anul școlar 2016 – 2017;
- Implementarea proiectului de Educație Civică, pentru care avem deja conținutul gândit.
BUGET
Încasări 2%: 360 lei
Alte donații cash: 200 lei
Fonduri rămase din 2014: 720 lei
Sponsorizări firme: 715 lei
Donații cash pentru Dârvari: 5726 lei
Donații prin platforma Bursa Binelui: 5400 lei
Sponsorizare Fundația eMAG: 13713.61 lei
Total Venituri
Sesiunea din vară: 160 lei
Introduction to Political Philosophy: 200 lei
Învățăm Zâmbind: 160 lei
Dârvari: 12687 lei
Cheltuieli generale: 750 lei
Rămași în cont: 12980 lei
Total Cheltuieli