Despre proiect

Intervenție civică prin teatru – ateliere antibullying” este un proiect prin care ne propunem să contribuim la combaterea fenomenului de bullying în școli, organizând o serie de ateliere de teatru forum.

Vom organiza 4 grupe de elevi: una la Școala Gimnazială nr. 2 din Dârvari (com. Ciorogârla, jud. Ilfov), una la Liceul Tehnologic „Pamfil Șeicaru” din Ciorogârla și două la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București (una la gimnaziu și una la liceu). La final, vom filma și monta cele 4 piese de teatru rezultate în urma atelierelor și le vom transforma în 4 filmulețe interactive ce dau posibilitatea spectatorului să intervină în desfășurarea acțiunii.

Piesele rezultate vor fi reprezentate în oglindă, în regim teatru-forum: cele ale elevilor de la Lazăr la Ciorogârla, iar cele ale grupului din Dârvari și Pamfil Șeicaru la Lazăr – și viceversa.

Cu filmulețele interactive vom merge în 8 școli din Ilfov, din rural și urban mic – cu sprijinul Inspectoratului – unde vom organiza discuții pentru creșterea gradului de conștientizare privind problema bullyingului, dar și a capacității de a identifica, semnaliza și de a combate comportamente discriminatorii, abuzive și denigratoare.

De asemenea, proiectul presupune și realizarea unui toolkit despre cum poate fi folosită metoda teatrului forum pentru combaterea bullyingului. Aceste manuale vor fi distribuite ulterior în școli, în format print și digital.

Atelierele vor fi coordonate și realizate de actrița Mădălina Brândușe și actorul Andrei Șerban, care au mai testat și în alte proiecte metoda teatrului forum pentru combaterea bullyingului. Accentul va fi pus pe dimensiunea etnică și pe cea de gen și vom lucra în oglindă, cu copiii defavorizați de la Dârvari și de la liceul din Ciorogârla, precum și cu elevi cu o situație mai bună, de la colegiul Lazăr. Astfel, dorim să evidențiem faptul că discriminarea în baza etniei sau a genului e prezentă atât în medii defavorizate, cât și în cele privilegiate.

De ce teatru forum antibullying

Bullyingul este o problema sistemică pentru care este nevoie de soluții care vizează atât comportamentele de bullying cât și, mai ales, cauzele acestora. Parlamentul a adoptat în 2019 Legea nr. 211/2019 prin care bullyingul este interzis in școală, iar în 2020 Ministerul Educației a stabilit normele metodologice pentru implementarea Strategiei pentru reducerea fenomenului de violență in unitățile de învățământ preuniversitar. Abodarea strategiei, chiar dacă una holistică, are nuanțe mai degrabă retributive, accentul fiind pe pedepsirea agresorului.

Proiectul nostru are, însă, o abordare restaurativă, care se uită la cauzele și la procesul prin care se ajunge la bullying, încercând să treacă dincolo de dihotomia victimă-agresor, fără a minimaliza gravitatea faptelor și efectele acestora. De aceea metoda nonformală aleasă pentru ateliere este teatrul forum, care permite un mai mare grad de empatie și implicare și poate contribui la ı̂nțelegerea motivelor care construiesc comportamentele abuzive, felul în care ele pot fi prevenite și combătute mai eficient. Conform datelor Ministerului Educației (2016-2017), persoanele de gen feminin sunt mai afectate de bullying decât cele de gen masculin: 51% vs. 49%. De asemenea, segregarea și discriminarea împotriva copiilor romi sunt, din păcate, încă un loc comun al școlii românești. De aceea am ales ca accentul în cadrul proiectului sa fie asupra bullyingului (față în față sau cyberbullying) din motive etnice și de gen. 

Ce este bullying-ul

Bullying reprezintă un comportament repetat și intenționat prin care o persoană rănește, persecută și intimidează o altă persoană prin diferite forme: verbal, emoțional, relațional și fizic.

Exemple de bullying: copii care sunt batjocoriți în colectiv, sunt strigați în feluri jignitoare, sunt ridiculizați din cauza aspectului fizic sau al situației familiale etc. În unele cazuri, manifestările se transformă chiar în atacuri fizice.

Proiectul este derulat de Asociația Politeia în parteneriat cu Școala Generală nr. 1 Ciorogârla, Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, Liceul Tehnologic „Pamfil Șeicaru” Ciorogârla și beneficiază de o finanțare în valoare de 45923 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Informații despre Active Citizens Fund România sunt disponibile la www.activecitizensfund.ro