Începem pregătirile pentru proiectul „Spre o educație mai bună pentru toți copiii”
Ne apropiem de începutul anului școlar și de începutul proiectului nostru, „Spre o educație mai bună pentru toți copiii”. Voluntarii și tutorii noștri au muncit toată vara – și muncesc în continuare – la pregătirea materialelor și la structurarea programului. Pentru a putea realiza tot ceea ce ne-am propus avem nevoie de sprijinul vostru. Înainte însă de a vă cere susținerea materială, vă prezentăm, în detaliu, ce facem și de ce este necesar și benefic. Astfel, o să vă vobim mai întâi despre situația educației în cele două unități școlare unde vrem să facem, o să vă spunem ce vrem noi să facem acolo – atât minimul, cu efortul voluntar al membrilor Politeia, dar și ce am putea face cu o susținere consistentă – și, în final, vă vom demonstra cum ceea ce facem va schimba în bine educația din România.
PARTEA I: De ce ne implicăm?
Situația critică a educației din România este cunoscută tuturor. Astăzi vă prezentăm câteva numere și procente care ne-au convins că este cazul să contribuim la schimbare situației. Începem cu problemele la nivel național:
- avem a treia cea mai mare rată de abandon școlar la nivel european, cu 18,1% dintre copii aflați în afara sistemului;
- 40% dintre elevii de 15 ani care au susținut ultimele examene PISA au prezentat dificultăți majore de înțelegere a unor texte simple în limba română și nu au fost capabili să rezolve probleme elementare de matematică;
- 30% dintre cei care au dat Evaluarea Națională anul acesta nu au reușit să obțină o medie peste 5;
- Estimativ, până în 2025, pierderile înregistrate în urma investiţiei insuficiente în educaţie s-ar ridica la 12 până la 17 miliarde de euro, echivalentul a 7- 9% din PIB-ul anului 2015;
- 1,4 milioane de copii din România sunt afectați de sărăcie
- 5% dintre copiii români sunt subnutriți, în timp ce 40% dintre cei care provin din familii rome au această problemă
Mai puțină cunoscută este situația unităților școlare din Ciorogârla și problemele cu care se confruntă acestea. Sunt două unități care oferă cursuri la nivel gimnazial: Școala Gimnazială nr. 1 din Ciorogârla și Școala nr. 2 din Dârvari. Școala nr. 1, situată în centrul localității Ciorogârla, are rezultate medii la examenele naționale. Principala problemă pentru acei elevi este lipsa diversității ofertei educaționale, școala neavând niciun curs de Informatică și un număr insuficient de profesori de limbi străine. Școala nr. 2, în schimb, este situată în satul Dârvari, unde situația este mult mai dificilă:
- în fiecare generație, sunt între 30 și 40 de copii care termină clasa a IV-a. Până la sfârșitul ciclului gimnazial, marcat de susținerea examenului de Evaluare Națională, rămân doar între 12 și 14 elevi;
- în anul școlar 2014-2015, doar 13 elevi au susținut dat Evaluarea Națională, reușind o medie pe școală de 5,53;
- dintre cei 13 care au susținut examenul, doar patru au obținut o medie peste 6, în timp ce trei au avut o medie sub 5. La proba de Matematică, media a fost sub 4,7;
- anul trecut, a fost o singură clasă a V-a, cu 29 de elevi înscriși la începutul anului. Doar 15 au promovat la final, nouă rămânând repetenți și alți cinci corijenți (toți la matematică);
- în aceeași clasă a V-a s-au înregistrat 2568 de absențe, dintre care 2283 au rămas nemotivate. Cei mai mulți dintre cei în situație de repetență au ajuns acolo din cauza absențelor, profesorii neputând să le încheie media;
Una dintre cauzele principale ale acestor probleme – menționată de ARACIP, UNICEF, Inspectoratul Județean Ilfov, Ministerul Educației și de profesorii de la școală – este sărăcia, întreținută de lipsa unei investiții suficiete în educație. Absenteismul este primul efect al sărăciei și principalul motiv pentru care rezultatele la examene sunt dezastroase. Totodată, este precursorul abandonului alarmant de mare. Absenteismul poate fi redus printr-o investiție sistematică în educație prin care se oferă servicii sociale și educaționale de bază. Reducând absenteismul, se pot îmbunătăți performanțele și se poate preveni abandonnul. Aceasta este zona unde ne propunem să intervenim. Ce anume facem și cum vom reduce absenteismul, de mâine.